​Stina Nilsson på besök i kranfabriken

Förutom att lära sig mer om hur en kran tillverkas fick Stina Nilsson ta emot FM Mattsson-stipendiet. Dessutom ställdes hon mot väggen av FM Mattssons vd Fredrik Skarp som ville veta vilken kran hon egentligen har hemma i köket.

Under tisdagseftermiddagen besökte skidåkaren Stina Nilsson FM Mattssons kranfabrik i Östnor utanför Mora. Under en inledande fabriksvisning fick Stina Nilsson, tillsammans med IFK Mora Skidklubbs ordförande Tomas Bredberg, se hur det går till när en kran tillverkas. De guidades runt i fabriken av FM Mattssons verktygschef Mats Nordin.

Efter fabriksbesöket uppmärksammades Stina Nilsson med FM Mattsson-stipendiet för sina fantastiska insatser i skidspåret och i skidklubben för säsongen 2016–2017.

Stipendiet delades ut av FM Mattssons VD Fredrik Skarp, som förutom prissumman om 5 000 kronor, även överlämnade en vattenkran som han hoppades kunna förgylla Stina Nilssons hem. Fredrik Skarp fick även agera sportjournalist och ställa den evigt klassiska frågan ”Hur känns det?”

– Det var en bra fråga! Det känns bra, jag är på läger här i Mora just nu, så det passade bra att få komma hit och hälsa på. Det är mycket träning nu och försöka göra dagarna så bra det bara går och jag tänker att jag vill åka väldigt snabbt nästa år, svarade Stina Nilsson.

På frågan om vilken kran hon har hemma just nu, var svaret inte lika tydligt, men hon kunde konstatera att det åtminstone snart kommer att vara en av FM Mattssons modeller.

Motiveringen till Stina Nilsson som FM Mattsson-stipendiat lyder:

Med sina framgångar i skidspåret på internationell och nationell nivå och med sin positiva syn på skidåkning skapar Stina en härlig atmosfär till unga som till äldre samt är en viktig förebild. Hon får barn och ungdomar att börja med skidåkning och det är en viktig nyckel för framtiden inom skidklubben.

Om FM Mattsson-stipendiet

FM Mattsson gratulerade IFK Mora på 90-årsdagen genom att instifta ett stipendium. Det ska tillfalla den idrottskvinna/man som under det senaste året gjort framstående insatser inom sitt område. Stipendiesumman är 5 000 kronor och stipendiaten utses av representanter för IFK Mora Idrottsallians och FM Mattsson AB. Bland tidigare års stipendiater syns bland andra Anna Haag, Emil Jönsson, Hans Olsson och Jonas Buud.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Skarp, VD, fredrik.skarp@fmm-mora.com,
+46(0) 70 54 15 541