FM Mattsson fyller 150 år – lanserar jubileumsblandare

Redan 1865 grundade mässingsgjutaren Frost Matts Mattsson sitt gjuteri i Östnor utanför Mora. Än i dag finns tillverkningen kvar i Mora och företaget har i decennier varit störst på blandare i Norden. För att fira en svensk industrihistoria och framväxten av bekväma, funktionella och väldesignade kök och badrum lanserar FM Mattsson en blyfri jubileumsblandare för kök i bronsfärgad antikbets.

FM Mattsson Siljan jubileumsblandare är vattenbesparande och tillverkad i en blyfri mässingslegering. Ytskiktet har fått en bronsfärgad infärgning som är förseglad med lack. Intrycket är en borstad, antik känsla i kombination med en ren, modern produktdesign.

– Det ligger 150 år av hantverkskunnande bakom varje ny blandare som vi tar fram här i Mora. Med vår nya jubileumsblandare från FM Mattsson i bronsfärgad antikbets vill vi fira det här svenska, för många ganska okända, industrihantverket, säger Peter Wennerstein, marknadsdirektör FM Mattsson Mora Group.

Rekommenderat konsumentpris: FM Mattsson Siljan jubileumsblandare kostar cirka 5 995 kronor.

Försäljningsställen: FM Mattsson Siljan jubileumsblandare finns på utvalda försäljningsställen från 1 oktober.

FM Mattssons köks- och badrumsserie Siljan

FM Mattsson Siljan är en blyfri serie för kök och badrum. Blandarna är designade av Karsten Eriksson och präglas av en enkel och stilren form. Som Sveriges äldsta tillverkare av vattenkranar har FM Mattsson hämtat inspiration från den gedigna historiska erfarenhetsbanken med målet att skapa en stark nutida form och funktion med starka rötter. Fokus har legat på innovativ form och materialval, i kombination med hög funktion. Den traditionella tillverkningen av blandare har fått stiga åt sidan denna gång då FM Mattsson Siljan tillverkas med en miljövänligare, blyfri mässingslegering.

Miljömedvetenhet

En genomsnittssvensk konsumerar cirka 180 liter vatten per dygn. Vår påverkan på miljön via vår vattenkonsumtion är något FM Mattsson har fokuserat på redan tidigare och Siljan är inget undantag. Miljöpåverkan är mindre både under produktion och användning; serien är energieffektiv och vattenbesparande, exempelvis har duschpaketet tilldelats klass A och hela serien bygger på EcoSafe®, en miljömärkning som handlar om minskad miljöbelastning i fabrik samt energismarta materialval och funktioner. Produkterna ska så långt som möjligt vara återvinningsbara. Blandarna finns för kök, tvätt, dusch och bad.